Sunday, June 14, 2009

KiSaH cInTa 8


HOSPITAL PUTRAJAYA

“Doktor.Tolong selamat kan anak murid saya ni doktor..”Pohon cikgu ensem selepas melihat Lisa yang berada dipangkuan aku berlumuran dengan darah.Sementara yang lain hanya diam dan ada juga yang menagis ketakutan.Keadaan Lisa kelihatan agak teruk.Darah mengalir dari bahgian dahi dan lutut nya..Sesungguhnya aku sangat risau dengan keadaan Lisa itu.Ini semua disebab kan aku yang cuai ketika melintas jalan..Aku hampir-hampir dilanggar oleh sebuah lori.


************

“Cinta bahaya!Lori kat belakang kau”Jerit Lisa untuk memberitahu Cinta yang dirinya dalam bahaya.Tetapi Cinta tidak mendengar jeritan Lisa dan leka bergelak ketawa Ira dan Ifa..Tiba-tiba Cinta mendengar bunyi hon yang membingitkan telinga nya,sebelum dia di tolak oleh seseorang dan jatuh tidak sedar kan diri.Lisa berlari dan menolak Cinta ke tepi jalan.Lori tersebut tidak sempat ntuk membrek dan akhirnya melanggar Lisa yang cuba menyelamatkan Cinta.Tetapi dirinya pula yang menjadi mangsa.

Sedar-sedar saja aku berada di dalam ambulan dan melihat sekujur tubuh yang tidak bergerak dan berlumuran darah.Ya Allah Lisa rupanya.Kenapa dengan lisa ni tanya ku pada cikgu Ensem.Binggung aku dengan apa yang terjadi.Kenapa aku berada dalam ambulan dan Lisa pun berada dalam ambulan yang sama,malah berlumuran dengan darah pulak tu..Ni tak boleh jadi ni aku kena temuramah cikgu ensem untuk tahu apa yang dah jadi.

“Cikgu kenapa ni?kenapa saya dan Lisa ada dalam ambulan ni??Takkan bas sewa tak muat kut dan sebab tu kami kena naik ambulan..”Sempat lagi aku mengasah bakat ku sebagai seorang loyar baru..

“Ya Allah Cinta takkan kamu tak ingat apa yang dah berlaku??Kamu hampir-hampir sahaja dilanggar oleh sebuah lori semasa kamu,ifa dan ira berjalan di Putrajaya.Nasib si Lisa ni sempat tolak kamu ke bahu jalan.Tapi dia pulak yang dilanggar oleh lori tu,dan kamu pulak hanya pengsan .”Serius tahap gila gaban cikgu ensem menerang kan apa yang terjadi kepada aku.Loyar-loyar baru ku juga tidak dibalas seperti biasanya.

Terdiam aku mendengar apa yang telah diberitahu oleh cikgu ensem.Secara automatik air mata ku merembes keluar.Bertapa mulia nya hati Lisa sanggup menyelamatkan aku,walaupun selama ini kami bukanlah kawan malah saling benci-membenci.Perasaan bersalah dan menyesal muncul dalam hatiku.Kerana kecuaian aku Lisa menjadi begini.
Cuba kalau aku,ifa dan ira tidak bersiar-siar sendirian pasti perkara ini tidak berlaku..

“Sudah lah Cinta benda dah nak jadi tak payah lah kamu risau.Kita Sama-sama berdoa supaya Lisa selamat.”Macam tahu-tahu je cikgu ensem ni yang aku rasa menyesal sangat..Sudahnya aku hanya mengangguk tanpa mengeluarkan suara ,malas untuk membalas apa yang dikatakan oleh cikgu ensem..

Aku mula menyimpan tekad untuk berbaik dengan Lisa selepas ini.Aku akan meminta maaf dari Lisa dan aku janji aku takkan memusuhi Lisa lagi.Itu janji ku.Sepanjang perjalan ke hospital aku berdoa supaya Allah menyelamat kan Lisa yang tercedera akibat dari kecuaian ku..

2 comments:

Anonymous said...

moi,adew 2-3 ksalahn yg aku nampak...cube ko cek...slh eja...slh name...singkatan....cek yaaa...-dhiya-

CahyaCinTa said...

ok next time aku akan lebih alert..apa2 pun tima kasih sebab sudi baca karya tak seberpa dari aku ni heheheh