Sunday, June 14, 2009

KiSah CinTa 9


Sejurus sahaja kami sampai di Hospital Putrajaya Lisa dikejarkan ke Wad pemeriksaan kecemasan.Hanya tuhan sahaja yang tahu macam mana perasaan aku bila melihat Lisa yang di pangkuan ini berlumuran dengan darah dan tidak sedatkan diri.

“Doktor tolong selamatkan nyawa kawan saya ni.Tolong cuba sedaya upaya doktor.”Rayu ku pada doktor kacak ini mukanya pesis serperti Dr Sheikh Muszapahar Shukor angkasawan Negara.Nama doktor ni Akhbar.Macam mana kau tahu??Aku tengok kat tanda nama dialah.Sempat gi aku ni dalam risau-risau akan keadaan Lisa sempat gi memuji doktor ni heheh…

“Adik Cinta jangan risau lah saya akan cuba sedaya upaya selamatkan kawan awak ni.Lagi pun dia Cuma cedera ringan sahaja dan sedikir pendarahan sahaja.Dia takda apa-apa.Cuma….Kami perlukan penderma darah berjenis O kerana kami kekurangan darah jenis itu.”Terang doktor Akhbar kepada ku.

“Biar saya yang mendermakan darah.Darah saya jenis O.Kejap lagi saya telefon parents saya unutuk minta kebenaran.”Dengan semangat aku memberi jawapan kepada doktor Akhbar,dengan cara ini sahaja aku dapat menolong dan membalas jaa Lisa yang telah menyelamat kan aku.

“Ok nanti awak ikut nurse untuk menjalani proses pendermaan darah.Saya pergi dulu.”Pesan doktor Akhbar kepada ku sebelum masuk kedalam bilik Lisa dirawat.
Aku gembira mendengar mama dan papa membenarkan aku mendermakan darah kepada Lisa.Walaupun pada mulanya mereka tidak membenarkan.Tapi setelah aku menjelaskan apa yang terjadi mereka telah membenarkan aku mendermakan darah kepada Lisa.

Setelah pemeriksaan darah ku sesuai untuk didermakan kepada Lisa.Aku sedikit pening selepas menjalani proses transaksi darah.Aku disuruh berehat di bilik yang disediakan.Aku tertidur sampai pagi.Sebaik sahaja aku bangun Ifa ku lihat baring di sofa yang disediakan dalam bilik ini.Aku bedehem untuk mengejutkan Ifa dari tidurnya.Tak sangka pulak minah ni telinga dia sensitif sekali je aku bedehem dia dah bangun,

“Eh kau dah bangun cinta?”Tanya ifa dalam keadaan mamai

“Yalah aku tengok aku tidur ke ni.”terkekeh aku ketawa melihat muka jerut mangga yang ditunjukan oleh ifa,apabila disakat oleh ku.

“Mana ira n yang lain-lain?Heran aku melihat tiada soarang pun antara rakan-rakan ku yang berada bersama-sama dengan kami.Yang paling menghairan kan Ira kembar si Ifa ni juga takda bersama-sama..Selalu nya meraka ini jarang tidak ada bersama-sama.Kembar lah katakan.

“Tulah lah kau tidur mati sampai tak ingat dunia.Yang lain dah balik lah flight semalam takkan tak ingat kut.Hanya aku kau.Lisa dan cikgu ensem je yang delay balik,sampai Lisa di benarkan balik baru kita berempat fly balik Labuan..

“ohh baru aku ingat.”Jawab ku dalam sambil tersengih-sengih malu dengan sikap ku yang pelupa..

Cakap pasal Lisa.Macam mana agaknya keadaan dia eh?dah sedar ka dia?baik aku tanya kat minah ni,dia mesti tahu.

“Ifa..Lisa macam mana keadaan dia eh?Dia dah sedar ke?”Seperti peluru aku bertanya kepada Ifa..

“Hek eleh relex arh kau ni.Cuba tanya satu-satu tak yah nak kelam-kabut macam ni.Taki lari nye aku ni.Ohh pasal Lisa dia dah ok dah cuma dia luka kkat lutut dan dahi.Dah selamat dijahit oleh doctor ensem tu kalau tak silap doctor Akhbar nama dia,N satu lagi Lisa pesan semalam kalau kau dah bangun dia nak jumpa kau.Dia yang kena langgar tapi kau pulak lebih-lebih tidur.”Terkekeh Lisa dapat mengenakan aku.Kenapa Lisa nak jumpa aku eh.Dia nak marah aku ke?Sebab aku dia lak yang cedera.Alamak habis lah kalau dia smakc down aku nanti.Nak balas tak boleh sebab aku dah janji taknak buat jahat dengan Lisa lagi.Takpa ah aku tawakal je lah.

******************
Ish sseram sejuk lak aku rasa masa nak ketuk bilis Lisa ni.Ala-ala gaya macam mak mentua nak menyarungkan cincin tunang lak.Melalut lak aku ni.Pintu Lisa aku ketuk.Tanpa menunggu jawapan aku terus masuk dan nekad untuk meminta maaf dan berterima kasih lepada Lisa yang telah menyelamat kan aku.

Alih-alih bukan aku yang berterima kasih lepada Lisa.Lisa pula yang berterima kasih lepada ku sambil menagis-nangis memeluk aku.Hish ni dah terbalik ni.aku memujuk Lisa yang menagis itu.Dia benar-benar terharu dengan kesudian ku untuk mendermakan darah kepadanya.Setelah Lisa berasa tenang aku pula berterima kasih lepada Lisa dan meminta maaf atas sikap ku selama ini kepadanya.Akhirnya kami sama-sama menitiskan air mata kegembiraan bila umur kami dipanjangkan oleh Allah.Sejak dari peristiwa itu aku dan Lisa seperti belangkas kemana sahaja pergi mesti berdua.Bagi yang tidak mengatahui kisah ini pasti berasa hairan bagaimana dua orang musuh tradisi boleh menjadi kawan baik selepas balik dari Ipoh.

2 comments:

Anonymous said...

wah...
ksah centa 9 best..!!
congrates yaa....
chayok2 tok kisah centa 10...
-dhiya-

CahyaCinTa said...

heheh thankz 4 da support ..
nnti aku try wat dengan lebih baik